Ikke lige hvad vi drømte om

1100 km

Evaliaen har nu rundet 1100 km, og vi har opdaget de gode og dårlige sider ved bilen. Det er selvfølgelig meget subjektivt, og med udgangspunkt i vores præferencer og brugsmønstre.

Bilen dur ikke til vores formål. Den er for lidt SUV, for meget “kassevogn med bagsæder sat ind”. Affjedringen er håbløs: Bilen gynger uafbrudt, så børnene bliver køresyge, og baghjulene hopper over fartbump. Sideruderne bag er for små, og der er hverken varmekanaler, sædevarme, højtalere eller armlæn ved bagsæderne. Det er selvfølgelig fint at vi bare kan kaste børnenes cykler ind bagi, og stadig have 4 siddepladser i bilen, det er bare ikke nok.

Det er umuligt at finde en god siddestilling i førersædet: Ryglænet har ingen lændestøtte, rattet er for langt væk, højre fod skal have en underlig vinkel ud til højre for at kontrollere speederen uden at ramme bremsepedalen, venstre sidespejl er halvt fyldt med bilen selv når det er justeret så langt ud som det kan. Så Nissan EV-200 er ikke for os.

Alt det der handler om elbil og andet teknisk komfortudstyr er super: Ingen motorstøj, altid højt moment til rådighed, fjernstyring og tidsindstilling af opladning og varme, glimrende navigation, klimaanlæg, sæde- og ratvarme samt bakkamera. Det eneste lille minus er at ladeledningen er ikke låst fast til bilen under opladning, og at bilen ikke har så meget kraftoverskud ved hastigheder over 90-100 km/t.

Jeg pendler for tiden dagligt 30 km hver vej til arbejde, og når jeg kommer hjem estimerer den at batteriet har kapacitet til mellem 45-60 km, alt efter hvor meget den har skullet varme, og hvordan jeg har kørt. 110 km/t på motorvej trækker meget mere end 70-80 km!

I forhold til de 60-90 km’s rækkevidde vi havde med den gamle Peugeot 106 med den halve batterikapacitet (12 kWh) er rækkevidden ikke imponerende (den havde max fart 90 km/t), men Evalia’en er jo også MEGET større, og har dermed meget større luftmodstand. Og det tæller kraftigt, når topfarten også er så meget højere.

 

 

 

En tanke om “Ikke lige hvad vi drømte om”

  1. Det var mig der købte Peugeot’en, den køre stadigt fint. men afventer stadigt at få lavet nogle småting inden syn. Freunbe er rigtigt gad for den 🙁

    Jeg har selv haft en Nissan Leaf som mini-leasing, den sidste måned til 3500kr. nogle af de ting du klager over ved Evalia’en har den også. så som rat placering. men rækkevidne syntes jeg virker rimeligt ok, med min kørsel på landeveje, køre den i snit 135-145km på en ladning. også nu hvor temperaturen en nede på 5grader.
    – min erfaring er nu ar varme apperatet ikke bruge nævneværdigt af strømmen.
    Leaf’en køre er længere end min game Renault Fluence kunne klare på en god sommer dag, og meget mere end den kunne om vinteren(grundet des indeffektive varme system)

Der er lukket for kommentarer.